Rabu, 06 April 2011

Potongan 'lion cut'

Ramai juga antara kita yg tidak tahu kewujudan mencukur secara 'lion cut' pada si Comel. Lazimnya, 'lion cut' dilakukan ke atas kucing yang berbulu panjang dan separa panjang. Kalau susah nak paham maksudnya, sila lihat gambar2 berikut -











Seolah-olah memakai setokin atau kasut but..




Mengapa 'lion cut?



Antara sebab mengapa pemilik kucing memilih kucingnya dicukur seperti rupa singa ini ialah :



  • Masalah kesihatan - seperti terlalu banyak kutu dan hadirnya fungus

  • Keguguran bulu yang banyak

  • Bulu kucing bersimpul mati / sukar dileraikan

  • Cuaca panas

  • Kucing sukar dibersihkan kerana memiliki bulu yang panjang seperti kucing baka Persian



Ada juga pemilik kucing menganggap potongan ini sebagai langkah pencegahan kepada hairballs, ada juga kerana kucingnya yang telah berusia dan susah membersihkan diri dan tak kurang juga gemar melakukannya kerana stail atau suka-suka.






Adalah disarankan potongan 'lion cut' ini diserahkan kepada professional groomer di salun kecantikan haiwan, cattery atau klinik vet yang menawarkan perkhidmatan ini.  Jika kita lakukan sendiri, kemungkinan si Comel akan mendapat 'luka' adalah tinggi.  Tentu kita tak mau luka tu jadi penyakit kulit pula kan?  Fikirkan juga faktor cuaca jika ingin mendapatkan khidmat 'lion cut'.  Tidak digalakkan kita memilih opsyen ini di musim hujan, kerana dgn ketiadaan 'baju' atau bulu si Comel akan mudah kesejukan, mendapat demam dan flu.




Bagaimana cara groomer melakukan 'lion cut' ini adalah bergantung pada temperament kucing tersebut.  Jika si Comel agak agresif, mereka akan diberi sedatif untuk 'dipengsankan' bagi memudahkan proses cukur dilakukan.  Bulu si Comel biasanya akan tumbuh dgn lebih sihat dalam tempoh 2 bulan.  




Terdapat cerita di sebalik perkataan 'lion cut' ini.  Seorang pemilik kucing memberitahu groomer yang dia ingin membuat potongan 'line cut' - iaitu padanya ialah potongan bulu di bawah perut kucing dengan niat membuang bulu kucingnya yang bersimpul. Setelah selesai, pemilik kucing tersebut begitu terkejut dengan potongan 'lion cut' yang telah dibuat oleh groomer tersebut (gambar pertama dan kedua di atas). Beliau menangis seminggu bila melihat kucing kesayangannya jadi begitu rupa!  




Ada pihak menganggap 'lion cut' ini satu perbuatan yg agak kejam kerana ianya bertentangan dgn lumrah atau kejadian kucing tersebut. Pada pendapat DC, ianya bergantung pada niat, dan menjadi satu keperluan  andaikata kucing kesayangan kita mengalami masalah kesihatan seperti yang telah DC senaraikan di atas. Secara jujur, DC sebenarnya memikirkan kemungkinan mendapatkan khidmat ini untuk kucing DC bernama  Musyang kerana shedding yang melampau dan masalah kaf wau ta wau yg tiada penghujungnya *sigh*..


◄ Newer Post Older Post ►